„Entro il sen, dallo spavento / palpitar il cor mi sento / Io no se che far, che dir”, avagy „Érzem, ahogy keblemben / ijedten ver a szívem / nem tudom, mit tegyek, nem tudom mit mondjak” – mondja mégiscsak Leporello a Don Giovanniban, s kezdi eme idézettel Kovalovszky Márta a Kalandozás a magyar művészet félmúltjában c. könyvét. Valahogy így kezdeném én is, szintén ijedten, dadogva, a laudációt. Hisz kiről is szóljak? Itt, e helyt elsőnek nyilván a kitűnő szaktörténészről, akinek kutatásai, tanulmányai nélkül jóval kevesebbet tudnánk a 19. század plasztikai törekvéseiről, Ferenczy Istvánról, annak Mátyás-szobor próbálkozásairól, egyáltalában véve a korszak emlékműszobrászatáról. A 20. század szobrászati kérdéseinek interpretátoráról, az élményszámba menő Bokros Birman-elemzésekről, Jovánovics enigmatikus életművének feltörőjéről?
Címkék: ipolyi érem kovalovszky márta pataki gábor